Učitelské noviny 45/2024
61 Kč
Říjnové vydání Učitelských novin se zaměřuje na aktuální otázky a výzvy, které hýbou českým školstvím. Mezi hlavní témata patří změny v hodnocení žáků, diskuze o nových školních oborech a problematika platů učitelů, která vyvolává silné reakce ze strany odborů i pedagogických asociací. Vedle toho se časopis věnuje důležitým otázkám vzdělávání a příběhům z praxe.
V rámci Tématu týdne časopis rozebírá připravovanou změnu v hodnocení žáků, která by mohla zásadně ovlivnit způsob, jakým jsou žáci motivováni a hodnoceni. Diskuze o změně hodnocení se dotýká nejen známek, ale i přístupu k evaluaci jednotlivých dovedností a kompetencí. Odborná veřejnost i učitelé sledují, jakým způsobem ministerstvo školství nastaví konkrétní pravidla, která by měla být přizpůsobena potřebám současné generace žáků. Zatímco zastánci změny věří, že přinese spravedlivější systém, někteří pedagogové varují, že bez důkladné přípravy hrozí zmatek a komplikace při přechodu na nové hodnocení.
Na regionální úrovni přináší Učitelské noviny reportáž o otevření Centra technického a inovativního vzdělávání v Kyjově, které má za cíl posílit zájem o technické obory mezi mladými lidmi. Centrum poskytuje nejen špičkové vybavení pro výuku, ale také prostor pro experimenty a projektové vzdělávání, které studentům umožňuje zapojit se do praxe už během studia. Podle představitelů školy má tento krok zásadní význam pro technické vzdělávání v regionu, kde je vysoká poptávka po odbornících v průmyslových oborech.
Velkou pozornost věnuje toto číslo i financování školství, konkrétně otázce platů učitelů. I když v posledních letech došlo k navýšení mezd, odbory i nadále poukazují na to, že finanční odměny pro učitele stále nejsou dostatečně motivující. Zástupci odborů poukazují na rozdíly v platech mezi školami a regiony a vyjadřují obavy, že rozpočet školství není koncipován tak, aby zajistil dlouhodobě kvalitní podmínky pro všechny pedagogy. Časopis analyzuje rozpočtové návrhy a přináší názory učitelů i ekonomických odborníků, kteří se shodují na tom, že bez stabilního financování a jasné strategie pro odměňování učitelů nebude jednoduché získat do školství nové kvalifikované odborníky.
Dalším výrazným tématem je návrh na zavedení nového oboru ,lyceum‘, který se má zaměřit na přípravu žáků pro široké spektrum humanitních oborů. Tento krok však vyvolává kontroverze – pedagogické asociace upozorňují, že stávající nabídka oborů je již nyní dostačující a že zavedení dalšího lycea by mohlo vést ke snížení prestiže a kvality ostatních humanitně zaměřených škol. Zastánci nového oboru tvrdí, že by poskytl flexibilitu a širší uplatnění na trhu práce, zatímco kritici namítají, že bez dostatečného zázemí a jasně definovaných cílů by mohlo dojít k vytvoření oboru, který nepřinese očekávaný efekt.
Rubrika Reflexe se věnuje obtížím, se kterými se setkávají učitelé při práci s problematickými žáky. V článku Kantorka se špatnými žáky autoři rozebírají, jak pedagogové mohou využít různých metod k udržení kázně ve třídě a motivaci žáků, kteří vyžadují zvláštní přístup. V diskusi vystupují názory, že je potřeba více pedagogických asistentů a větší podpora ze strany školských poradenských pracovišť, která mohou učitelům nabídnout konzultace a vedení při práci s náročnými dětmi.
Psycholog Václav Mertin ve svém příspěvku upozorňuje na problematiku hodnocení prvňáčků a rizika, která mohou přinést přísná hodnocení v raném věku. Poukazuje na to, že známky, zejména negativní, mohou mít dlouhodobý vliv na sebepojetí dítěte a jeho motivaci ke vzdělávání. Podle Mertina je důležité, aby učitelé pečlivě zvažovali, jaké metody hodnocení uplatňují, a přizpůsobili je individuálním potřebám každého žáka.
V rubrice Zrcadlo praxe časopis rozebírá potřebu zachování samostatných oborů v oblasti předškolní pedagogiky a sociální činnosti. Podle odborníků by případné spojování oborů mohlo ohrozit kvalitu přípravy budoucích pedagogů, kteří by pak neměli dostatečnou specializaci pro svou práci. Autoři navrhují zaměřit se na hlubší odbornou přípravu a podporu těchto studentů, kteří budou později pracovat v oborech s vysokými nároky na profesionalitu a empatii.
Další zajímavostí je diskuze o přístupu rodičů ke vzdělání dětí ze střední třídy, kteří často volí exkluzi, což vede k prohlubování rozdílů mezi školami. Tento trend ukazuje, jak důležité je, aby veřejné školství nabídlo vysokou úroveň vzdělávání, která by dokázala rodiče přesvědčit, že jejich děti získají kvalitní vzdělání bez ohledu na výběr školy.
V závěrečné části se časopis věnuje ohlasům čtenářů, kteří přinášejí vlastní pohled na probíraná témata. Mezi nejčastější reakce patří podpora změn v oblasti hodnocení a nutnost lepšího financování školství. Učitelské noviny také představují příklady ze zahraničí, kde se školství zaměřuje na individualizaci výuky a podporu inkluzivních přístupů.
Toto vydání Učitelských novin přináší bohatý přehled aktuálních problémů a možností, které české školství nabízí. Nabízí čtenářům inspiraci, ale také podněty k zamyšlení, jakým směrem by se mělo české školství dále ubírat, aby vyhovovalo jak potřebám žáků, tak i požadavkům moderního světa.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 29. 10. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.