
Učitelské noviny 21/2025
63 Kč
Třinácté číslo Učitelských novin se nese v duchu hlubokého zamyšlení nad aktuálními výzvami českého školství, přičemž jeho hlavními tématy jsou narůstající nejistota ve financování, problém nekvalifikovaných učitelů, osamělost pedagogů v každodenním provozu škol a potřeba citlivého přístupu k vedení a výuce.
V rubrice Téma týdne rezonuje téma ,Nefér hra s nepedagogy‘, které se věnuje důsledkům nedávného přesunu financování školních nepedagogických pracovníků pod zřizovatele. Tento krok vzbudil obavy nejen mezi samotnými pracovníky, ale i mezi učiteli, řediteli a školskými odbory. Silná reakce veřejnosti se promítla v masivní podpoře odborářské petice, která upozorňuje na možnou destabilizaci školního prostředí a ohrožení provozu škol. Text přináší názory z praxe, postřehy ředitelů a také výzvu k politické odpovědnosti – školství, jako základ fungující společnosti, by totiž nemělo být rukojmím rozpočtových opatření.
Na to navazuje rubrika Aktuálně, která se zaměřuje na palčivý problém přibývajících nekvalifikovaných učitelů. Příčiny jsou mnohovrstevnaté – od nízké prestiže profese, přes nejasné kariérní vyhlídky až po náročné pracovní podmínky. Článek rozebírá statistiky i konkrétní případy, kdy jsou školy nuceny přijímat pedagogy bez odpovídající kvalifikace, což se promítá do kvality výuky i důvěry rodičů.
V rubrice Sonda nese článek s výmluvným názvem ,Stejně všechno spadne na školu‘. Nabízí pohled do praxe, kde ředitelé i učitelé často zůstávají sami s řešením problémů, které přesahují rámec vzdělávání – od sociálních otázek po administrativní zátěž. Text není jen kritickým výčtem potíží, ale i výzvou k systémové podpoře a lepšímu nastavení role školy v komunitě.
V sekci Odborníci radí se psycholog Václav Mertin zamýšlí nad otázkou ,Vybral jsem si správně?‘ – tedy nad rozhodnutím stát se učitelem a výzvami, které toto povolání přináší. Jeho úvaha je nejen osobní, ale i terapeutická. Upozorňuje, že otázky pochybností nejsou známkou slabosti, ale součástí každého hledání hlubšího smyslu.
Další pohled přináší Tomáš Zářecký ve svém komentáři ,Krocení emocí a lekce leadershipu‘. Jeho příspěvek odkrývá potřebu emoční inteligence u školních lídrů. Vedení školy není jen o řízení lidí, ale také o vytváření kultury, kde emoce nejsou překážkou, ale nástrojem porozumění a spolupráce.
Rubrika Reflexe přináší historicko-společenský kontext v článku ,Mezi jasným diktátem a vzájemnou dohodou‘, který se zabývá mírovými smlouvami. Autoři připomínají, že ne všechny dohody byly výsledkem silové převahy – některé vznikly díky moudrosti, ochotě naslouchat a pochopení potřeb všech zúčastněných. Text elegantně propojuje témata historie, diplomacie a edukace, a nabízí inspiraci pro řešení konfliktů i v dnešní škole.
V praktické sekci Zrcadlo praxe pokračuje devátým dílem edukační série ,Kdo je Sára?‘, která přináší konkrétní návody a inspiraci pro pedagogy v práci s dětmi s různými vzdělávacími potřebami. Tento díl se soustředí na rozvoj individuálního přístupu a posilování empatie v každodenní výuce.
Na to navazuje rozhovor s dětským psychiatrem Vladimírem Kmochem, který v článku ,Nastal čas vzít děti do zahrady‘ vyzdvihuje význam přírody a pobytu venku jako terapeutického a vzdělávacího nástroje. Kmoch upozorňuje, že právě kontakt s přírodou může dětem pomoci zvládat stres, podporovat zvídavost a přirozený pohyb, který se ve školním prostředí často vytrácí.
Závěr čísla patří Kaleidoskopu – mozaice zpráv, reflexí a podnětů z různých koutů školského světa – a dopisy čtenářů, které tradičně přinášejí autentický hlas těch, kdo vzděláváním žijí každý den.
Učitelské noviny tak i tentokrát nabízí nejen přehled aktuálních témat, ale především prostor pro dialog, sebereflexi a inspiraci. Jsou zrcadlem skutečné praxe i vizí, jak by mohlo školství vypadat, pokud se mu dostane péče, kterou si zaslouží.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 1. 4. 2025 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.