
Učitelské noviny 15/2025
63 Kč
Aktuální vydání Učitelských novin přináší hluboký vhled do klíčových témat, která hýbou českým vzdělávacím prostředím. Od preventivních programů přes wellbeing žáků a učitelů až po moderní přístupy ve výuce a kariérovém poradenství. Tento pestrý mix reflexí, praktických rad a odborných pohledů ukazuje, že školství je živým organismem, který neustále hledá cesty, jak lépe reagovat na potřeby společnosti, učitelů i žáků.
Ústředním tématem tohoto vydání je otázka efektivity školní prevence. Diskuse o vzorovém preventivním programu otevírá zásadní problém – nedostatečné kapacity školních metodiků prevence. Úprava hodinové dotace a myšlenka tzv. banky odpočtů by mohla představovat systémové řešení, které by těmto specialistům umožnilo lépe reagovat na vzrůstající potřebu prevence rizikového chování ve školách. Článek podrobně rozebírá návrhy, které by mohly vést ke sjednocení postupů a přinést školám oporu v oblasti, která je často podceňována, ačkoliv je pro zdravé školní klima klíčová.
V rubrice Aktuálně se redakce zaměřila na méně diskutované, přesto velmi důležité téma – psychická odolnost ředitelů škol. V době neustálých změn legislativy, tlaků ze strany rodičů i zřizovatelů, se od ředitelů očekává nejen organizační schopnost, ale i schopnost zvládat stres a vést své týmy s klidem a rozvahou. Článek nabízí inspirativní pohled na to, jak mohou vedoucí pracovníci ve školství rozvíjet svou psychickou odolnost a kde hledat podporu.
V sekci K věci se rozhořela debata nad budoucností přijímacích zkoušek. Myšlenka plošného testování jako alternativy k současným jednotným přijímačkám vyvolává řadu otázek. Článek přináší argumenty obou stran – zastánců spravedlivějšího přístupu i kritiků, kteří varují před další byrokratizací systému. Otázkou zůstává, jak najít rovnováhu mezi objektivním hodnocením a individuálním přístupem k žákům.
Sonda do aktuálního stavu duševní pohody mladých lidí odhaluje nepříjemnou pravdu – Česko postrádá ucelenou koncepci podpory wellbeingu. Narůstající počet žáků, kteří ztrácejí motivaci a chuť chodit do školy, je varovným signálem. Článek analyzuje příčiny tohoto stavu a naznačuje, že bez systematické podpory a změny přístupu nelze očekávat zlepšení. Prostor je věnován i příkladům dobré praxe, které ukazují, že změna je možná.
Mezi nejzajímavější příspěvky patří sonda do inovativních metod výuky matematiky. Únikové hry, které se začínají prosazovat jako motivační nástroj, dokazují, že i takzvaný 'strašák školních lavic' může být předmětem, na který se žáci těší. Článek nabízí konkrétní příklady, jak lze hravost propojit s efektivním učením a jak tím posílit nejen znalosti, ale i týmového ducha a logické myšlení.
Vítězslav Šťastný v rubrice Jak to vidí provokativně klade otázku, zda současný systém nevede pedagogy spíše k 'přenosu učiva' než k rozvíjení skutečných kompetencí u žáků. Tento zamyšlený pohled odhaluje dilema mezi kvantitou a kvalitou vzdělávání.
Odborník Václav Mertin se ve svém příspěvku věnuje fenoménu čekání na chybu. Poukazuje na to, jak je důležité změnit pohled na chybu jako na přirozenou součást učení, nikoliv jako selhání. Jeho rady cílí na podporu zdravého sebevědomí žáků a vytváření bezpečného prostředí pro rozvoj.
Reflexe věnovaná Williamu Turnerovi, malíři moře a slunce, přináší paralelu mezi uměleckým světem a školním prostředím. Turnerova schopnost jít proti konvencím je připomínkou, že skutečný pokrok často přichází až tehdy, když se odvážíme opustit zaběhnuté koleje.
V Zrcadle praxe čtenáři najdou praktické rady, jak uspořádat efektivní digitální akce, které mohou obohatit výuku a přiblížit školu moderním trendům. Zároveň je zde otevřena otázka financování – i když české učebnice patří k nejlevnějším v Evropě, školy často nemají prostředky na jejich obnovu.
Pozornost je věnována i předškolnímu vzdělávání. Sněm Společnosti pro předškolní výchovu nastínil, co rok 2025 přinese mateřinkám, a jaké změny čekají pedagogy nejmladších dětí.
Moderní kariérové poradenství už není jen o výběru povolání. Nové přístupy nabízejí žákům osobnostně rozvojové techniky, které jim pomáhají poznat své silné stránky a lépe se orientovat v dynamickém světě pracovních příležitostí.
Závěr čísla patří pohledům za hranice a rubrice Kaleidoskop, která nabízí střípky zajímavostí, novinek a inspirativních projektů z oblasti vzdělávání.
Vydání Učitelských novin 16/2025 je nejen výčtem aktuálních problémů a výzev, ale především zdrojem inspirace, jak hledat nové cesty a nebát se změn. Školství je totiž víc než jen předávání znalostí – je to prostor pro rozvoj, podporu a hledání smysluplných řešení pro budoucnost.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 22. 4. 2025 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.