Časopis Informatorium 3-8
Popis
Časopis pro mateřské školy, školní družiny, vedoucí kroužků.
Obsah vydání
Informatorium 05/2025: Revize kurikula, síla každodenní péče a role pedagogických asistentů
Květnové číslo časopisu Informatorium přináší čtenářům – především pedagogům a pracovníkům předškolního vzdělávání – pestrý soubor článků, které propojují teorii s praxí, reflexi s inspirací a péči s prevencí. Od revize předškolního kurikula, přes důležitost asistentů pedagoga, až po praktické tipy k závěru školního roku a zdraví dětí – každý text je veden důsledně s respektem k dětem, rodičům i učitelům.
Psychická pohoda začíná už minutou denně
Úvodní rozhovor s Mgr. Martinou Těthalovou přináší hluboký a přitom praktický pohled na každodenní péči o psychickou odolnost pedagogů. Zdánlivě nenáročné doporučení – věnovat sám sobě aspoň jednu minutu denně – skrývá velký transformační potenciál. Rozhovor nabízí konkrétní tipy, jak lze i v časově náročném režimu mateřské školy včlenit drobné rituály, které pomáhají navracet se k sobě a zklidnit mysl. Těthalová vyzdvihuje, že psychická stabilita pedagogů je klíčovým faktorem nejen pro jejich vlastní zdraví, ale i pro kvalitu vztahů s dětmi.
Revize předškolního kurikula: Důvod k radosti
V tematickém článku se Martina Těthalová věnuje právě probíhající revizi předškolního kurikula, kterou hodnotí jako vítanou a potřebnou změnu. Vyjadřuje radost z toho, že se dokumenty posunují směrem k větší důvěře v osobnost dítěte, respektování individuálního tempa a k otevřenějším formám vzdělávání. Text poukazuje na nutnost opouštět rigidní šablony a místo toho vytvářet podmínky pro tvořivé, smysluplné a prožitkové učení.
Asistenti pedagoga: Podpora, která mění atmosféru
Velmi důležitý je článek věnovaný roli asistentek a asistentů pedagoga v mateřské škole, připravený autorským týmem Národního pedagogického institutu. Text reflektuje narůstající význam těchto profesí v souvislosti s inkluzí, ale zároveň přináší podněty, jak jejich přítomnost systémově integrovat, ne jen formálně tolerovat. Autoři se věnují jak nárokům na profesní rozvoj asistentů, tak přínosům, které jejich práce přináší – zklidnění třídního klimatu, lepší adaptaci dětí s odlišnostmi i větší prostor pro individuální přístup učitelek.
Závěr školního roku: Jak zvládnout nápor emocí
V sekci psychologie přináší Dana Kramulová článek o tom, jak pedagogicky i lidsky zvládnout závěr školního roku. Text ukazuje, že konec školního období bývá náročný nejen administrativně, ale také emočně – loučení s dětmi, bilancování, tlak rodičů, únava. Kramulová nabízí praktická doporučení, jak se na tyto situace připravit, jak si vytvářet vnitřní oporu a jak zároveň uzavřít rok s dětmi důstojně a citlivě.
Zdraví dětí: Infekce a prevence v teplých měsících
Hana Chvátalová přináší v sekci zdraví a prevence dva články, které se zaměřují na typické sezónní potíže:
-
Infekce močových cest u dětí: Text nabízí jasně formulované informace o příznacích, prevenci a včasné diagnostice. Důraz je kladen na včasnou reakci, dostatek tekutin a hygienické návyky, které mohou eliminovat opakované infekce.
-
Pozor! Kůže si pamatuje!: Varování před nadměrným slunečním zářením přichází ve správný čas. Článek připomíná, že poškození dětské pokožky UV zářením může mít celoživotní důsledky. Věnuje se výběru vhodného oblečení, opalovacích krémů i organizaci pobytu venku.
Srdíčko pro maminku a lékárnička do batohu
Praktické sekce přinášejí konkrétní inspirace:
-
,Moje zlatá matičko, vyrobím ti srdíčko!‘: Výtvarná dílna, která potěší ke Dni matek. Autorky I. Smutná a P. Koubská přinášejí nápad na snadné a efektivní tvoření, které zároveň podporuje jemnou motoriku a emoční vazbu dětí.
-
Lékárnička na výlet: Příprava na výpravu do přírody není úplná bez dobře vybavené lékárničky. M. Farolfi Čapková a S. Koubská popisují, co by v ní nemělo chybět, jak ji přizpůsobit věku dětí a specifikům terénu.
Pohyb a radost: Padák s Patrikem
Rubrika věnovaná pohybu představuje netradiční aktivitu s padákem, kterou připravila V. Ottomanská. Hra s padákem přináší nejen radostný pohyb, ale i možnost práce se skupinovou dynamikou, rytmem a kooperací. Text je doplněn návrhy konkrétních her, které jsou vhodné pro různé věkové skupiny.
Učení bez přestávky a recenze závěrem
Závěrečný text M. Těthalové ,Dítě se učí neustále‘ připomíná, že předškolní vzdělávání nekončí zvoněním ani odchodem ze třídy. Každý dotek, každá otázka, každé pozorování je součástí učení. Text nabádá pedagogy k citlivému vnímání každodenního rytmu dítěte a podpory jeho přirozené zvídavosti.
Nechybí ani rubrika s recenzemi aktuálních publikací a pomůcek, které mohou obohatit pedagogickou praxi.
Shrnutí
Informatorium 05/2025 je vydání, které potvrzuje svou pozici jako komplexního průvodce pedagogickou realitou mateřských škol. Přináší kombinaci teorie, empatie, zdraví, legislativních trendů i každodenní praxe. Ať už se chystáte na výlet s dětmi, čelíte závěru školního roku, nebo hledáte inspiraci pro výtvarnou dílnu – v tomto čísle najdete spolehlivou oporu.
Chceš i pracovní list k revizi kurikula nebo sadu her s padákem do PDF?
28 Kč Cena vč. DPH