Učitelské noviny 39/2024
61 Kč
Zářijové vydání Učitelských novin 29/2024 přináší bohatou škálu témat, která reflektují aktuální výzvy a diskuse ve vzdělávacím sektoru. Časopis se zaměřuje na otázky spojené s výukou, podmínkami ve školách, duševním zdravím a budoucností učitelství. V tomto vydání se čtenáři mohou těšit na hluboké analýzy, názory odborníků a příklady z praxe, které společně tvoří komplexní pohled na současné české školství.
Tématem týdne je možná revoluce ve výuce angličtiny v českých školách. Pedagogové upozorňují na to, že pokud má dojít k zásadní změně ve způsobu, jakým se angličtina vyučuje, je nutné přizpůsobit i podmínky v mateřských a základních školách. Změny by měly zahrnovat lepší přípravu učitelů, modernizaci učebních materiálů a metod, ale také zvýšení hodinové dotace pro tento předmět. Článek detailně rozebírá, co by taková revoluce obnášela a jak by mohla vypadat její implementace do českého vzdělávacího systému. Diskutuje se také o tom, jakým způsobem by tyto změny mohly ovlivnit budoucí generace žáků a jejich schopnost komunikovat v angličtině na vysoké úrovni.
V sekci 'Události v krajích' se časopis zaměřuje na dvě školy v Ústeckém kraji, které se staly garanty prevence duševního zdraví. Tyto školy zavedly inovativní programy, které mají za cíl podporovat duševní pohodu žáků i učitelů, a tím přispívat k celkovému zlepšení školního prostředí. Programy zahrnují pravidelné workshopy, školení pro pedagogy a poradenské služby pro žáky, které jsou zaměřeny na zvládání stresu, prevenci syndromu vyhoření a podporu pozitivní atmosféry ve školách.
Rozhovor v sekci 'Zeptali jsme se' přináší pohled předsedy školských odborů na aktuální situaci ve školství, zejména na (ne)diskuzi o rozpočtu na příští rok. V rozhovoru zaznívají obavy z nedostatečné finanční podpory pro školy, které by mohly mít vážné důsledky na kvalitu vzdělávání. Předseda se kriticky vyjadřuje k tomu, jak vláda přistupuje k otázce financování školství, a apeluje na nutnost otevřeného dialogu mezi vládou a školskými odbory.
V článku 'Zřízení vysoké školy jako řešení pro Karlovarský kraj' se rozebírá návrh na založení nové vysoké školy v tomto regionu, který by mohl pomoci řešit nedostatek vysokoškolsky vzdělaných odborníků. Karlovarský kraj dlouhodobě trpí nedostatkem vzdělané pracovní síly, což má negativní dopad na jeho ekonomický rozvoj. Zřízení vysoké školy by mohlo přilákat mladé lidi do regionu, zvýšit úroveň vzdělání a podpořit místní ekonomiku.
Časopis se dále věnuje tématu dovedností a jejich rozvoje u žáků a studentů. V článku 'Jak si vedeme v dovednostech?' se rozebírají výsledky různých průzkumů a studií, které ukazují, jak na tom české školství je v porovnání s ostatními zeměmi. Diskuse se zaměřuje na to, jaké dovednosti jsou dnes klíčové pro úspěch v životě a na trhu práce, a jakým způsobem je školy mohou rozvíjet u svých žáků.
Zajímavým příspěvkem je i článek od Václava Mertina, který se v rubrice 'Jak to vidí' zamýšlí nad přitažlivostí učitelské profese. Mertin rozebírá, co dělá z učitelů charismatické a úspěšné osobnosti, které dokážou inspirovat své žáky, a co je naopak odrazuje od toho, aby v tomto povolání setrvali. Článek nabízí pohled na učitelství jako na profesi, která vyžaduje nejen odborné znalosti, ale také vášeň, empatii a schopnost komunikovat se žáky na jejich úrovni.
V rubrice 'Reflexe' je čtenářům představen lékař Jan Evangelista Purkyně, jehož přístup k medicíně jako k umění je dodnes inspirativní. Purkyně věřil v preventivní medicínu jako v největší výzvu lékařství a jeho myšlenky jsou stále aktuální i pro současné zdravotnictví. Článek se zaměřuje na Purkyňův život, jeho přínos pro vědu a medicínu, a na to, jak jeho filozofie ovlivňuje moderní lékařství.
Praktické zkušenosti ze školní praxe přináší rubrika 'Zrcadlo praxe', kde se mimo jiné dozvídáme o vítězích soutěže 'Hra o plastech a recyklaci pro základní školy'. Tento projekt měl za cíl zvýšit povědomí žáků o důležitosti recyklace a ochrany životního prostředí. Další zajímavý příspěvek z této rubriky se zaměřuje na problémy, kterým čelí učitelé při komunikaci s rodiči studentů. Tento článek přináší svědectví pedagogů o tom, jak náročné může být udržovat efektivní a pozitivní komunikaci s rodiči a jaké strategie mohou pomoci tuto výzvu zvládnout.
Dalším příkladem z praxe je projekt školy z Hradce Králové, která se připojila k iniciativě 'Naučíme vás to opravit'. Tento projekt se zaměřuje na praktické dovednosti a opravárenské práce, které mohou žáci využít v běžném životě. Článek představuje, jak tato škola zapojila své žáky do projektu, který nejenže rozvíjí jejich praktické dovednosti, ale také podporuje ekologické myšlení a udržitelnost.
Zajímavý příspěvek přináší i článek o výuce mimo školní lavice, který zdůrazňuje přínosy netradiční výuky pro děti. Čím dál více škol se zaměřuje na výuku v přírodě, na hřištích nebo v muzeích, což má pozitivní vliv na žákovu motivaci, kreativitu a schopnost učit se z praxe.
Rubrika 'Ze zahraničí' přináší aktuální zprávy a trendy ze světového školství, zatímco sekce 'Kaleidoskop' nabízí pestrý mix novinek, zajímavostí a inspirativních příběhů ze školního prostředí.
Zářijové vydání Učitelských novin tak poskytuje komplexní přehled o současném dění ve školství, přináší důležité informace, názory odborníků i praktické rady pro pedagogy. Tento časopis je nepostradatelným zdrojem pro každého, kdo se zajímá o vzdělávání a chce být v obraze o nejnovějších trendech a výzvách, kterým čelí české školství.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavateľ | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikované | 3. 9. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Veľkosť | 2 MiB (Presná veľkosť sa môže mierne líšiť podľa využívaného zariadenia.) |
Pre čo najlepší zážitok z webu - aby fungovalo vyhľadávanie, aby sme si pamätali, čo máte v košíku, aby ste jednoducho zistili stav vašej objednávky, aby sme vás neobťažovali nevhodnou reklamou a aby ste sa nemuseli zakaždým prihlasovať.
Preto od vás potrebujeme súhlas so spracovaním súborov cookies, tj. malých súborov, ktoré sa dočasne ukladajú vo vašom prehliadači. Ďakujeme, že nám ho dáte a pomôžete nám tak zlepšovať web.