Učitelské noviny 39/2024
61 Kč
Letní vydání Učitelských novin 27/2024 přináší pestrý pohled na svět vzdělávání v době, kdy se školy připravují na nový školní rok. Tento čas je pro učitele a ředitele období plné očekávání, výzev, ale i nostalgie. V článcích, které čtenáři najdou v tomto čísle, se objevují jak praktické rady pro pedagogický rozjezd, tak hlubší reflexe o smyslu vzdělávání, vztazích ve školách a o tom, jak se mění moderní výuka v kontextu nových technologií.
Přípravný týden, který přichází před začátkem školního roku, je vždy směsicí vzrušení a stresu. V úvodním slově šéfredaktorky Jaroslavy Štefflové se dočteme o tom, jak rozdílně mohou školy a ředitelé tuto fázi prožívat. Pro některé je to příležitost k setkání s kolegy, k přípravě tříd a plánování nadcházejícího školního roku v přátelské a motivující atmosféře. Pro jiné, zejména ředitele, to může být začátek mnoha starostí – od řešení nečekaných odchodů učitelů až po organizační problémy či návštěvy z radnice.
V centru pozornosti stojí otázka, jak by se měli ředitelé a pedagogové stavět k výzvám, které se mohou objevit, ať už se jedná o provozní záležitosti školy, nebo pedagogické vedení. Štefflová zmiňuje rozdílné přístupy ředitelů: někteří mají tendenci zavírat se do svých kanceláří a řešit problémy za zavřenými dveřmi, jiní naopak nechávají dveře dokořán a věří, že dobré vedení školy začíná otevřenou komunikací a znalostí toho, co se děje ve třídách i na chodbách.
V rubrice Téma týdne se autoři vrací do období 90. let, kdy se české školství po sametové revoluci proměňovalo v naději na nový začátek. Byla to doba plná optimismu, kdy se věřilo, že nové přístupy a otevřenost světu přinesou do českých škol svěží vítr. Jak se tyto představy proměnily a co z nich zůstalo do dnešních dní? Autoři analyzují, jakým způsobem se školství od té doby vyvíjelo, jaké reformy byly zavedeny a jaké výzvy stále přetrvávají. Je to zároveň výzva k zamyšlení, zda školství dokázalo naplnit své tehdejší ambice nebo zda se některé oblasti dodnes potýkají s problémy, které byly aktuální už před třiceti lety.
Umělá inteligence (AI) se postupně stává jedním z klíčových témat moderního vzdělávání. V rubrice Aktuálně se autoři věnují otázce, jak může AI ovlivnit výuku, jaké výhody přináší a jaké obavy s sebou tato technologie nese. Ve školách se dnes setkáváme s prvními pokusy o zapojení umělé inteligence do výuky, ať už formou chytrých systémů pro personalizované učení nebo sofistikovaných nástrojů pro hodnocení. Článek zkoumá nejen technologické možnosti, ale i etické otázky spojené s používáním AI ve třídách a diskutuje, jak mohou učitelé a školy zajistit, aby tyto nové technologie skutečně sloužily ke zlepšení výuky, nikoli k jejímu odosobnění.
Navíc je v tomto čísle zahrnuta i praktická ukázka, jak může být AI zapojena do výuky, díky programu AI kurikulum. Tento vzdělávací projekt představuje první kroky k systematickému zavádění umělé inteligence do škol, což může být inspirací pro další školy, které se touto cestou chtějí vydat.
Dalším klíčovým tématem je duální systém vzdělávání, který přenáší část odpovědnosti za praktickou výuku na podniky. Tento model je úspěšně používán například v Německu, kde je jedním z pilířů odborného vzdělávání. Nyní prochází připomínkovým řízením návrh, který by tento systém mohl výrazně posílit i v České republice. Článek podrobně rozebírá výhody a nevýhody tohoto přístupu, od detailů právního rámce až po to, jakým způsobem mohou školy a podniky spolupracovat, aby poskytly studentům lepší praktické dovednosti a připravily je na pracovní trh.
V rámci Profilu školy autoři představují školu, která klade důraz na praktické dovednosti, a to zejména v technických oborech. Tento přístup odráží zjištění, že technické vzdělávání stále zůstává klíčem k uplatnění na pracovním trhu, kde jsou zruční řemeslníci neustále žádaní. Škola, která se zaměřuje na výuku technických oborů, zde není jen místem, kde se studenti učí teoretické základy, ale stává se místem, kde mladí lidé získávají skutečné dovednosti, které jim umožní nalézt si po ukončení školy zaměstnání.
Jedním z nejzajímavějších článků tohoto čísla je reflexe historické osobnosti Francesca Petrarky, slavného básníka a humanisty. Autoři se zaměřují na jeho vztah s Karlem IV., jeho snahy o sjednocení Itálie a na to, jak se jeho literární dílo prolíná s jeho politickou angažovaností. Tento historický článek nabízí čtenářům možnost podívat se na vzdělávání a kulturu očima jednoho z nejvýznamnějších myslitelů středověké Evropy a připomíná, jak úzce souvisí humanismus s pedagogickým ideálem.
Rubrika Zrcadlo praxe je plná inspirativních příkladů, jak se školy vyrovnávají s moderními výzvami. Čtenáři se dozví, jak fungují školská poradenská zařízení a jaké nové metody se využívají v diagnostice studentů. Jeden z článků se věnuje českému divadlu v české škole v Madridu a ukazuje, jak může divadlo fungovat jako nástroj pro rozvoj jazykových i sociálních dovedností. Nechybí ani pohled na to, jak se české školy začínají potýkat s nástupem umělé inteligence a jak je možné tuto technologii integrovat do výuky.
V závěrečné části čísla najdeme rubriku Kaleidoskop, která nabízí pestrou paletu zajímavých informací a praktických rad pro učitele. Tento blok je nabitý krátkými články, které pokrývají širokou škálu témat od tipů pro školní management po novinky ze světa vzdělávacích technologií. Tento kaleidoskopický pohled na školství dává čtenářům rychlé a užitečné informace, které mohou ihned využít ve své pedagogické praxi.
Učitelské noviny 27/2024 jsou vydáním plným zajímavých témat, které reflektují jak historické, tak moderní výzvy českého školství. Přináší nejen teoretické úvahy a historické reflexe, ale i praktické návody a inspirace pro každodenní práci učitelů a ředitelů. Tento magazín je výborným průvodcem pro každého, kdo chce nejen rozšířit své znalosti, ale také najít konkrétní rady a nápady, jak zlepšit výuku a školní prostředí.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavateľ | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikované | 20. 8. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Veľkosť | 2 MiB (Presná veľkosť sa môže mierne líšiť podľa využívaného zariadenia.) |
Pre čo najlepší zážitok z webu - aby fungovalo vyhľadávanie, aby sme si pamätali, čo máte v košíku, aby ste jednoducho zistili stav vašej objednávky, aby sme vás neobťažovali nevhodnou reklamou a aby ste sa nemuseli zakaždým prihlasovať.
Preto od vás potrebujeme súhlas so spracovaním súborov cookies, tj. malých súborov, ktoré sa dočasne ukladajú vo vašom prehliadači. Ďakujeme, že nám ho dáte a pomôžete nám tak zlepšovať web.