
Učitelské noviny 16/2025
63 Kč
Listopadové vydání Učitelských novin přináší opět silnou směs témat, která rezonují nejen mezi pedagogy, ale i mezi zřizovateli, rodiči a odborníky na vzdělávání. Úvodní tematický blok ,Hází nám klacky pod nohy‘ otevírá palčivou diskusi o tom, jak současná situace ve stavebnictví brzdí rozvoj lycejních škol. Z nedostatku pracovníků, administrativních překážek i finanční nejistoty se stává závažný problém, který komplikuje potřebné investice do školských budov a vzdělávací infrastruktury. Školy touží po inovacích, ale naráží na limity systému, který má sám dost problémů udržet v chodu i běžné provozy.
Zajímavým příkladem propojení oborů je článek ,Medikem na gymplu‘, který mapuje zapojení studentů medicíny do výuky na středních školách. Tento trend, zejména v regionech, otevírá nové možnosti jak pro žáky, tak pro samotné studenty vysokých škol. Nejde pouze o výuku první pomoci, ale o širší osvětu, která mladým lidem ukazuje význam zdravotnictví a motivuje je k volbě této náročné, ale potřebné profese.
Sociální rozměr vzdělávání podtrhuje sonda ,Všimnout si, že je potřeba pomoci‘, která se věnuje roli sociálních pedagogů v pražských školách. V prostředí, kde se sčítají sociální nerovnosti, jazykové bariéry i psychické obtíže žáků, představuje jejich práce nenahraditelnou podporu. Článek zachycuje nejen jejich každodenní agendu, ale i emocionální náročnost profese, která často supluje roli školního psychologa, mentora a důvěrníka v jednom.
V sekci ,Profil‘ se čtenáři seznamují s příběhem turnovské zdravotnické školy, která v době covidu zažila náborový boom. Studenti motivovaní pandemickou zkušeností dnes tvoří jádro nové generace mladých, kteří chtějí být ,užiteční druhým‘. Jejich nasazení a odhodlání ukazuje, že vzdělávání ve zdravotnických oborech získává zpět na atraktivitě.
Do hloubky pedagogické psychologie se vydává Václav Mertin, který ve svém článku varuje, že ,s pravdou je třeba zacházet opatrně‘. V edukaci dětí a dospívajících je podle něj nezbytné volit správné tempo i citlivý přístup, neboť pravda bez empatie může více škodit než prospívat. Čtenáře podněcuje k reflexi učitelského vlivu a důvěry, kterou k sobě pedagoga žáci mají.
Publicistická část nabídne rovněž úvahy Tomáše Zářeckého, který se s lehkou ironií zamýšlí nad tím, jak komunikujeme školní realitu navenek, včetně marketingových strategií a ,řečnických psů‘, tedy obratů, které možná dobře zní, ale málo co řeší.
Estetickou a literární rovinu přináší reflexe na dílo Hanse Christiana Andersena, označeného za ,největšího melancholika mezi pohádkáři‘. Analýza jeho tvorby ukazuje, jak často se jeho příběhy dotýkají existenciálního smutku, sociálních témat a hlubokých lidských emocí – což z nich činí literaturu nejen pro děti, ale i pro citlivé dospělé.
V rubrice ,Zrcadlo praxe‘ je pozornost zaměřena na aplikovanou výuku: od osmé části praktického průvodce ,Matematika pro život‘, až po text o dovednostech, které budou děti potřebovat pro výkon svých vysněných povolání. Odborníci nabádají pedagogy, aby vedli děti nejen k encyklopedickému poznání, ale i k samostatnosti, schopnosti komunikace a tvořivému myšlení.
Silně kritický tón zaznívá ve výzvě ,Opravdu dopustíme takové změny ve školství?!‘, která upozorňuje na rizika unifikace školních vzdělávacích programů a ztrátu autonomie jednotlivých škol. Na ni navazuje komentář Asociace ředitelů gymnázií, který se staví vůči navrhovaným modelovým ŠVP s respektem k potřebě změny, ale také s důrazem na flexibilitu a variabilitu dle reálné situace jednotlivých institucí.
Na závěr nechybí ani velmi praktické téma: varování, že platy nepedagogických pracovníků opět mohou být hrazeny z prostředků určených na učitelské odměny. Tato dlouhodobě neudržitelná praxe vyvolává frustraci nejen u ředitelů, ale i u pedagogů samotných.
Učitelské noviny 11/2025 tak přinášejí pestré, ale zároveň velmi provázané spektrum témat, která reflektují současný stav českého školství: jeho potenciál, rizika, lidskost i hluboké systémové výzvy. Nabízejí čtenáři prostor pro zamyšlení, inspiraci i chuť měnit věci k lepšímu.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 18. 3. 2025 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.