Učitelské noviny 1/2025
63 Kč
Budoucnost ve třídách a výzvy školství: Učitelské noviny 2/2025 reflektují trendy i otázky vzdělávání
Nové vydání Učitelských novin nabízí hluboký vhled do aktuálních témat českého školství. Od přítomnosti umělé inteligence ve výuce po diskuzi o nedostatku nepedagogických pracovníků – magazín mapuje klíčové výzvy, kterým dnes čelí učitelé, žáci i samotná školská soustava. Tato edice zároveň přináší inspiraci pro práci ve třídě, pohled do historie a otázky týkající se rozvoje středního školství.
Hlavním tématem vydání je příchod umělé inteligence do škol. Co přináší do tříd moderní technologie, která dokáže psát eseje, řešit úkoly a poskytovat personalizované učení? Diskuse kolem AI ve vzdělávání se polarizuje – někteří ji vidí jako cenný nástroj, který může učitelům ulevit od rutinních úkolů a přinést inovace, jiní se obávají, že se žáci naučí spoléhat spíše na stroje než na vlastní myšlení.
Magazín se věnuje i otázce, jak s umělou inteligencí efektivně pracovat – od etických pravidel po doporučení, jak začlenit technologie do hodin bez obav z toho, že nahradí lidský přístup pedagoga. Učitelé sdílejí své zkušenosti s AI a nabízejí praktické příklady toho, co funguje a co může narazit.
V rubrice věnované aktuálním událostem se řeší otázka nepedagogických pracovníků a jejich zásadní role ve školním prostředí. Odboráři upozorňují na nízké ohodnocení administrativního a provozního personálu, který často tvoří páteř chodu školy. Diskutuje se, zda by případné protesty mohly ovlivnit výuku a jaký tlak je třeba na změnu vyvinout, aby se situace skutečně zlepšila.
Velkou pozornost si získává téma programů krátkého cyklu na vyšších odborných školách. Tyto programy představují alternativu pro studenty, kteří chtějí získat praktické vzdělání během kratší doby než na vysoké škole, přičemž stále zůstávají konkurenceschopní na trhu práce. Magazín přináší přehled toho, jak tyto programy fungují v zahraničí, a zamýšlí se nad tím, jakou roli by mohly hrát v českém školství.
Téma propojení vzdělávacího systému s pracovním trhem otevírá debatu o tom, jak české školství reaguje na potřeby firem. Zaměstnavatelé si stěžují na nízký počet odborníků v technických oborech a kreativních profesích, což vede ke zvýšené poptávce po efektivnějším propojení školních osnov s praxí. Otázkou zůstává, zda školy mohou lépe připravit studenty na dynamicky se měnící trh práce.
Rubrika ,Zeptali jsme se‘ přináší pohled na priority jednotlivých krajů v oblasti středních škol. Zástupci krajských úřadů popisují, jaké kroky plánují k posílení kvality výuky, modernizaci škol a zlepšení podmínek pro učitele i žáky.
Psycholog Václav Mertin se zamýšlí nad tím, zda by školní systém měl být přístupnější dětem bez odkladů povinné školní docházky. Debata se dotýká připravenosti dětí na školní prostředí i role předškolního vzdělávání. Mertin poukazuje na důležitost individuálního přístupu a apeluje na to, aby rozhodování o odkladu vždy reflektovalo potřeby konkrétního dítěte, nikoliv tlak systému či okolí.
Rubrika ,Odborníci radí‘ přináší důležité právní informace. Luděk Cuták vysvětluje, jaká je pozice školy v případech, kdy je žák zapojen do policejního šetření. Má škola právo vědět výsledky šetření, které může ovlivnit chování žáka nebo bezpečnost ostatních? Článek přináší přehled pravidel a doporučení, jak v těchto situacích postupovat správně a citlivě.
Rubrika ,Reflexe‘ přibližuje fascinující příběh Alberta Schweitzera, který je známý jako slavný lékař, filozof a humanista, ale ve škole patřil k nejslabším žákům. Tento příběh slouží jako připomínka toho, že školní výsledky nejsou vždy měřítkem životního úspěchu. Schweitzerův životní příběh nabízí důležitý pohled na to, jak rozpoznat potenciál dítěte, i když se jeho cesta zprvu zdá obtížná.
V praktické části magazínu přináší článek inspiraci pro učitele, jak obohatit výuku o témata lidových zvyků a tradic. Tyto prvky mohou přinést nejen zajímavý kontext pro historii, český jazyk a občanskou výchovu, ale také podpořit kreativní projekty žáků. Učitelé sdílí konkrétní aktivity, díky kterým se výuka stává zábavnější a blíže kulturním kořenům.
Nové číslo Učitelských novin nabízí mnoho podnětných témat, která reflektují současné potřeby a výzvy školství. Od moderních technologií přes právní otázky až po inspiraci z historie – toto vydání přináší komplexní pohled na vzdělávání jako celek a připomíná, že školství je nejen o faktech a osnovách, ale také o hodnotách, vztazích a schopnosti reagovat na dynamické proměny světa.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 14. 1. 2025 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.