Učitelské noviny 41-42/2024
122 Kč
Učitelské noviny 43-44/2024: Výzvy, inovace a reflexe vzdělávacího prostředí
Poslední letošní dvojčíslo Učitelských novin nabízí široký přehled aktuálních témat, která rezonují českým vzdělávacím prostředím. Od otázek financování a metodické podpory až po inspirativní příběhy škol a odborné polemiky – toto číslo přináší bohatý obsah, který reflektuje výzvy i příležitosti, s nimiž se české školství setkává.
Hlavním tématem čísla je stav odměňování pracovníků v oblasti školního poradenství. Článek ,Dáváme, aniž bychom dostávali‘ upozorňuje na přetížení těchto odborníků, jejichž pracovní zatížení mnohdy přesahuje únosnou mez. Ideální počet klientů na jednoho odborného pracovníka by měl být 180, realita se však blíží k 230. Situace volá po systémové změně, která by odrážela skutečné potřeby poradenství a poskytla odpovídající finanční ocenění.
Další důležitou otázkou je metodická podpora pro školy. Článek ,Metodická podpora není řízení‘ varuje před zaměňováním pomoci za kontrolu. Metodická podpora by měla být efektivním nástrojem, který pomáhá pedagogům zvládat změny ve vzdělávacích programech, nikoli nástrojem k administrativnímu tlaku.
Jedním z nejzajímavějších profilů čísla je pohled na základní a mateřskou školu v Horní Branné. Tato škola, nacházející se v malebném prostředí mezi kopci, ukazuje, jak lze s omezenými zdroji dosahovat mimořádných výsledků. Od moderních metod výuky až po zapojení komunity – tento příklad je inspirací pro ostatní školy v podobných podmínkách.
Reflexe o odkazu Voltaira připomíná význam svobody projevu v kontextu současného vzdělávání. Myšlenky tohoto osvícenského myslitele, který balancoval mezi otevřeností a provokací, jsou dnes aktuálnější než kdy jindy. Článek zdůrazňuje důležitost diskuse a plurality názorů ve vzdělávacím prostředí.
Sekce ,Zrcadlo praxe‘ se zaměřuje na praktická doporučení pro školy. Článek o IT auditu radí, jak zlepšit kybernetickou bezpečnost ve vzdělávacích institucích. Tento krok je nezbytný zejména v době, kdy se digitalizace stává nedílnou součástí výuky.
Číslo přináší i pohled na aktuální polemiky ve školství. Organizace CZESHA nesouhlasí s plánovaným převodem financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele, zatímco článek o projektu Lyceum 2.0 zpochybňuje jeho potřebnost. Tyto diskuse ukazují, jak je důležité hledat konsenzus mezi odbornou veřejností a státní správou.
Polemický článek ,Quo vadis, druhý stupeň?‘ otevírá debatu o budoucnosti vzdělávání na druhém stupni základních škol. Klíčové otázky se týkají nejen obsahu výuky, ale i přístupu k žákům v kontextu jejich individuálních potřeb a potenciálu.
Jednou z nejdůležitějších částí čísla je tradiční speciál obsahující přehled vyšších odborných škol. Tento obsáhlý seznam je cenným zdrojem informací pro studenty a jejich rodiče, kteří hledají možnosti vzdělávání pro nadcházející školní rok.
Učitelské noviny 43-44/2024 uzavírají rok s jasným poselstvím: české školství stojí před mnoha výzvami, ale s důrazem na spolupráci, otevřenost k novým přístupům a podporu pedagogů může dosáhnout významných změn. Toto číslo je nejen inspirativní čtení, ale i důležitý podnět k zamyšlení nad budoucností vzdělávání.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 26. 11. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.