Učitelské noviny 46/2024
61 Kč
Vydání Učitelských novin 39/2024 se ponořuje do klíčových témat současného vzdělávacího systému, diskutuje o legislativních změnách a reflektuje zkušenosti a názory odborníků i praktiků z terénu. Týdenní číslo je plné podnětných myšlenek, které odrážejí dynamiku českého školství a jeho místo ve světovém kontextu.
Nejvýraznějším článkem tohoto čísla je ,Revizi RVP ZV odložit a přepracovat‘, ve kterém Asociace ředitelů gymnázií vyjadřuje kritické připomínky k plánovaným změnám v rámcových vzdělávacích programech. Článek zdůrazňuje, že návrhy na reformy nebyly dostatečně promyšlené a jejich implementace by mohla přinést více problémů než užitku. Kritika se zaměřuje nejen na obsah revize, ale také na přesun financování nepedagogických pracovníků pod zřizovatele, což by mohlo ohrozit stabilitu škol a kvalitu vzdělávání.
V rubrice ,Aktuálně‘ se redakce zaměřuje na připravované zavedení školských registrů, které by měly posílit kontrolu nad vzdělávacím systémem a zlepšit správu dat. Tento krok je prezentován jako potenciální přínos, ale objevují se i otázky ohledně ochrany soukromí a možných rizik spojených s centralizací citlivých údajů.
Rubrika ,Zeptali jsme se‘ přináší rozhovor s předkladatelem poslanecké novely, který vysvětluje, proč byla tato změna navržena a jaké problémy má řešit. Diskuze o tom, že systém, který lze obejít, není skutečným systémem, otevírá hlubší zamyšlení nad tím, jak efektivní jsou současné mechanismy v českém vzdělávání a co je potřeba zlepšit pro zajištění jeho funkčnosti a důvěryhodnosti.
Portrét psychologa Jaroslava Šturmy, kterému salutuje i švýcarská garda, nabízí fascinující vhled do života a práce tohoto renomovaného odborníka. Jeho názory na propojení psychologie a víry, a jak se oba koncepty neustále vyvíjejí, jsou obohacující nejen pro psychology, ale i pro učitele, kteří hledají způsoby, jak lépe porozumět svým studentům a jejich potřebám.
Článek Václava Mertina ,Učitelé milovaní i zoufalí‘ reflektuje komplexní povahu učitelské profese. Ukazuje, jak náročná a zároveň naplňující může být role učitele. Mertin upozorňuje na to, jak důležité je podporovat učitele v jejich práci, aby zůstali motivovaní a schopní čelit výzvám spojeným s profesí, která často přináší jak obdiv, tak frustraci.
Sekce ,Reflexe‘ se tentokrát zaměřuje na vliv afrického myslitele Augustina na moderní západní vzdělávací systém. Článek ilustruje, jak filozofie a náboženství mohou formovat nejen historický, ale i současný přístup ke vzdělávání a k porozumění hlubším kulturním souvislostem.
V rubrice ,Zrcadlo praxe‘ se objevují dva zajímavé články. První se věnuje tématu převzdělanosti v Česku, kde 60 % vysokoškoláků nepoužívá plně své vzdělání. To vyvolává otázky ohledně toho, jak dobře vzdělávací systém odpovídá potřebám pracovního trhu a jak lze tento nesoulad zmírnit.
Druhý článek ,Školy školám‘ je inspirativní příběh o tom, jak učitelé sdílejí své zkušenosti a společně pracují na digitální revoluci ve výuce. Tento přístup ukazuje, že spolupráce a sdílení dobrých praxí mohou být klíčem k modernizaci vzdělávacího systému a zlepšení výsledků žáků.
V rubrice ,Ohlasy‘ čtenáři sdílejí své zkušenosti a názory na aktuální změny ve vzdělávacím systému. Jedna z klíčových myšlenek, která zde zaznívá, je, že každá změna přináší nejistotu, ale také příležitost pro inovaci a zlepšení. Tento pohled je důležitý pro pochopení dynamiky vzdělávacích reforem a toho, jak je vnímají samotní pedagogové.
V rubrice ,Ze zahraničí‘ se objevují příklady vzdělávacích systémů a přístupů z jiných zemí, které mohou být inspirací pro české školství. Redakce také přináší kaleidoskop událostí, který shrnuje nejnovější trendy, akce a novinky v oblasti vzdělávání, což je užitečné pro ty, kdo chtějí mít přehled o dění ve světě škol a vzdělávacích institucí.
Učitelské noviny 39/2024 nabízejí hluboký vhled do současného stavu českého školství, s důrazem na výzvy, kterým čelí jak pedagogové, tak studenti. Od kritiky a návrhů na zlepšení až po inspirativní příběhy a zahraniční příklady, toto číslo je cenným zdrojem informací a inspirace pro každého, kdo se zajímá o vzdělávání a jeho budoucnost.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 5. 11. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.