A2-Jak vystavovat literaturu-23/2024
49 Kč
Když jsme se rozhodli věnovat jedno z letošních čísel současnému českému komiksu, měl jsem pocit, že půjde o poměrně radostné téma. Už od konce nultých let se v... Více
49 Kč Cena vč. DPH
? Jak číst elektronické časopisy?
Říjnové vydání časopisu A2 – Český komiks 19/2024 je doslova nabité různorodými tématy, která se soustředí nejen na českou komiksovou scénu, ale také na širší kulturní, literární a společenské kontexty. Je to číslo, které nejenže nabízí vhled do vývoje a současného stavu komiksu v Česku, ale také propojuje umění, hudbu, film a literaturu do komplexního kulturního zážitku. Pojďme se podívat na to nejzajímavější, co tento výjimečný výtisk nabízí.
Téma literární archeologie a vzpomínek otevírá článek věnovaný Miladě Součkové, jedné z významných postav české literatury. Josef Hrdlička se zde zamýšlí nad tím, jak Součková přetvářela své vzpomínky v jazykové struktury, které byly schopné zachytit mnohem více než jen jednoduchý příběh. Tento text přináší fascinující reflexi o tom, jak paměť a jazyk mohou společně tvořit unikátní literární svět, který se čtenáři postupně odkrývá jako archeologická vrstva.
Součástí čísla je i anketa s českými komiksovými tvůrci, která se zaměřuje na klíčová témata jako nedostatek času a financí v české komiksové produkci. Tato diskuse odhaluje, že ačkoliv má český komiks mnoho talentovaných autorů a autork, stále se potýká s finančními překážkami a časovými limity, které často omezují kvalitu i kvantitu tvorby. Anketa je cenným příspěvkem k debatě o tom, jak český komiks posunout dál a jaké změny jsou nutné pro jeho větší prosperitu.
Časopis se věnuje i otázce, jak se slavné Rychlé šípy promítají do současné komiksové scény. Antonín Tesař v tomto článku zkoumá, jaký vliv mají tyto ikonické postavy Jaroslava Foglara na dnešní autory a jakým způsobem se s nimi pracuje v moderní tvorbě. Tesař rozebírá, zda je možné v dnešní době tyto legendární hrdiny oživit, nebo jestli jejich kouzlo patří spíše do minulosti. Tento text otevírá zajímavou diskusi o tom, jak klasické postavy mohou fungovat v kontextu dnešních narativů.
Kateřina Čopjaková se ve svém článku zaměřuje na queer reprezentaci v českém komiksu. Sleduje cestu, jakou si musely queer postavy projít, aby našly své místo v české komiksové scéně, která je tradičně konzervativní. Čopjaková odhaluje postupné změny a přináší rozhovory s tvůrci, kteří se nebojí přinést do svých děl diverzitu a autentičnost. Tento článek ukazuje, jak komiksová scéna může být prostorem pro širší spektrum identit a příběhů, které jsou často opomíjeny.
Matouš Hrdina ve své recenzi na Bludiště Charlese Burnse reflektuje autorův jedinečný styl vyprávění, který kombinuje prvky hororu a surrealismu s tématy dospívání a hledání vlastní identity. Burnsův komiks představuje znepokojivý svět, ve kterém se fantazie prolíná s realitou a čtenář se postupně ztrácí ve vrstvách obrazů a symbolů. Hrdina v článku zdůrazňuje, jak těžké je udržet si v tomto labyrintu orientaci, ale zároveň přináší fascinující zážitek, který má v sobě hluboké filozofické otázky.
Rozhovor s kreslířkou Štěpánkou Jislovou je dalším z vrcholů tohoto čísla. Jislová hovoří o tom, jak se v Česku tvoří komiksy, jaké výzvy přináší tento proces a co by se mělo změnit, aby se komiksová tvorba mohla více rozvinout. Sdílí své osobní zkušenosti a názory na to, jaký význam má komiks jako médium a jakým způsobem může přinášet hlubší a komplexnější příběhy, které oslovují široké publikum.
Tereza Stejskalová se zaměřuje na bienále Ve věci umění, které přináší inovativní kurátorské přístupy založené na principu ,roubování‘. Stejskalová přibližuje, jak tento přístup umožňuje propojování různých žánrů a médií, čímž vznikají zcela nové umělecké formy. Kurátorské principy, které kombinují zdánlivě nesourodé prvky, otevírají cestu k novým možnostem uměleckého vyjádření a zkoumání.
Jan Beneš se ve svém textu zaměřuje na americkou politickou scénu, která v létě roku 2024 zažila několik nečekaných zvratů. Beneš s humorem a kritickým nadhledem rozebírá, jak se tyto události odrážejí v kultuře a co znamenají pro budoucnost Spojených států. Tento článek přináší nejen politickou reflexi, ale i pohled na to, jak politika ovlivňuje kulturní produkci a jakým způsobem se promítá do médií a veřejné debaty.
Hudební sekce tohoto čísla přináší hned několik zajímavých recenzí. Petr Uram se zaměřuje na životopisný film o rapperovi Your Old Droogovi, zatímco Timon Láska rozebírá hudební kariéru Florence Sinclair, jejíž tvorba čerpá z nostalgických momentů. Marty Martinová pak píše o unikátním zvukovém sanatoriu, které přináší hudební relaxaci na pomezí přírody a zvukových experimentů.
Vydání časopisu A2 – Český komiks 19/2024 je bohatou sbírkou článků a rozhovorů, které pokrývají široké spektrum témat. Od reflexe českého komiksu, přes queer reprezentaci, až po umělecké experimenty a politickou satiru – toto číslo nabízí hluboký vhled do současného kulturního dění. Je to čtení pro všechny, kteří se zajímají o komiks, umění, literaturu a společenské otázky, a kteří hledají nejen zábavu, ale i hlubší inspiraci a podněty k zamyšlení.
Když jsme se rozhodli věnovat jedno z letošních čísel současnému českému komiksu, měl jsem pocit, že půjde o poměrně radostné téma. Už od konce nultých let se v časopisech i příspěvcích do všemožných sborníků opakuje, že se situace tohoto média u nás lepší, že se komiks prosazuje na tuzemském knižním trhu, že se dostal z ghetta a že komiksová produkce – samozřejmě včetně té překladové – narůstá do té míry, že ani nejvášnivější sběratelé nemohou číst a kupovat zdaleka všechno, co u nás vychází.
Vzpomínám si, jak jsem si v roce 1998 v časopisu Crew přečetl první povídku z cyklu o Sandmanovi a na vlastní kůži prožil otřepanou frázi tuzemských apologetů dlouho odsuzovaného média – že komiks ,může být víc než Čtyřlístek‘. Od té doby jsem se po knihovnách a knihkupectvích pídil po každém z komiksů, které tehdy v Česku tu a tam vycházely. Mohu tedy potvrdit, že z pohledu čtenáře, publicisty i porotce komiksových cen je dnešní situace opravdu zásadně jiná. Komiksy oslovují početné a rozmanité publikum, tuzemská alba vycházejí v zahraničí… Přesto je při každoročním udílení cen Muriel patrné, že původní domácí silné tituly vycházejí tak trochu ve vlnách. Po silném ročníku hrozí, že ten příští bude slabší. Komiks se totiž nenakreslí za pár měsíců, obzvlášť když pro většinu zdejších autorů a autorek nepředstavuje tvorba grafických příběhů hlavní zdroj příjmu.
A jakmile se začaly do ankety o silných a slabých místech tuzemského komiksu scházet odpovědi komiksových tvůrců a tvůrkyň – a také těch, kdo se jejich tvorbou odborně či redakčně zabývají –, začal vyvstávat obrázek české komiksové scény jako zájmového kroužku, kde se sice všichni podporují, ale také všichni tvoří víceméně na hraně svých možností či s ,tikem v oku‘, abych citoval Štěpánku Jislovou. Z perspektivy těch, kdo sedí celé dny u skicáků a tabletů, se tedy místní komiksová produkce zdaleka nejeví tak utěšeně jako při pohledu zvenku.
Články v tomto čísle nicméně snad naznačují, že se poměry pomalu mění k lepšímu, ostatně i grantová a nakladatelská politika se mění a stabilizuje. Za rozmach tuzemského komiksu však do značné míry stále mohou srdcaři. Zní to jako pozitivní zpráva. Avšak ze systémového, profesního i čistě lidského hlediska by jistě bylo lepší, kdyby se nadšení pro věc nemuselo projevovat tak, že se z tvorby komiksu stává činnost nejen osamělá a náročná, ale často i téměř heroická a rozhodně vysilující a finančně nedoceněná.
– Tomáš Stejskal, redaktor A2
A2 je nezávislý kritický čtrnáctideník, který reflektuje kulturu v co nejširším pojetí, tedy včetně společenského dění a politiky. Vychází každou druhou středu a má 32 stran novinového formátu.Svým obsahem i přístupem se A2 snaží vytvářet alternativu k hlavnímu proudu, jehož specifika zároveň kriticky reflektuje.
Vydavatel | Kulturní Čtrnáctideník A2 |
---|---|
Publikováno | 11. 9. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.