Učitelské noviny 46/2024
61 Kč
V čísle Učitelských novin 28/2024 se redakce zaměřuje na palčivé otázky, které rezonují v českém školství. Ať už jde o problematiku financování malých škol, podpůrných profesí, experimenty s učiteli či budoucnost školství, každé téma zde najde hlubokou a inspirativní reflexi.
Úvodní články čísla se věnují složitým otázkám, které provázejí školské poradenství. Diskuze se zaměřuje na téma financování, konkurzů a především na těžkosti malých škol při zajišťování podpůrných profesí. Mnoho škol, zejména na venkově, čelí neustálému boji s nedostatkem prostředků na specializované pedagogy či školní psychology, což může vést k přepracovanosti stávajících učitelů a ke snižování kvality výuky. Kromě toho jsou zde rozebrány komplikace spojené s odklady školní docházky a jejich dopady na další vzdělávání žáků. Problematika zůstává otevřená, ale tento článek důrazně poukazuje na potřebu jasné legislativní podpory a řešení těchto dlouhodobých problémů.
V analytickém článku se redakce zamýšlí nad odolností českých učitelů. Není tajemstvím, že pedagogové čelí extrémní zátěži – od administrativní náročnosti, přes problémy s chováním žáků, až po neustálé změny v systému. Tento text se věnuje tomu, jak dlouhodobý stres ovlivňuje nejen psychiku učitelů, ale i kvalitu jejich práce a osobní život. Studie zmiňované v článku naznačují, že odolnost má své hranice a bez adekvátní podpory může školství přijít o mnoho talentovaných profesionálů.
Další zásadní téma tohoto čísla se zabývá plánovanou změnou přístupu k odkladům školní docházky. Ministerstvo školství diskutuje možnosti, jak tuto praxi omezit, což by vedlo k vyšší různorodosti v jednotlivých třídách. V článku se rozebírají možné výhody, jako je lepší začlenění dětí s odlišným vývojovým tempem, ale i nevýhody – například náročnější příprava pro učitele, kteří budou muset přizpůsobovat výuku širšímu spektru schopností a potřeb dětí. Otázkou zůstává, jak efektivně podpořit učitele v takových třídách, aby se tato změna nestala pouze dalším z mnoha problémů, kterým české školství čelí.
Profilový článek se podrobně zaměřuje na fenomén škol, které nejsou zřizovány státem ani obcí. Tyto školy si nesou vlastní odpovědnost za financování a kvalitu výuky, což může být jak výhoda, tak velká výzva. Redakce představuje příběhy škol, které díky svobodě v rozhodování dosahují výjimečných výsledků, ale zároveň bojují s nejistotou a administrativními nástrahami. Text ukazuje, jak se tyto instituce snaží inovovat, přestože čelí byrokratickým překážkám a často nedostatku finančních prostředků.
Jedním z nejzajímavějších článků čísla je reflexe experimentu, který odhaluje, jak pod vlivem uznávané autority mohou učitelé přijímat rozhodnutí, která by za běžných okolností nepodporovali. Tento výzkum se zaměřuje na poslušnost a zodpovědnost v krizových situacích a odhaluje zajímavé, místy až děsivé aspekty lidského chování. Redakce klade důraz na to, jak důležité je, aby učitelé zůstali kritičtí i vůči autoritám a zachovali svou morální integritu.
Rubrika Zrcadlo praxe přináší podrobné zkoumání významu a úlohy třídnických hodin. Tento prostor, často opomíjený v mnoha školách, je zde vykreslen jako klíčový moment pro budování vztahů mezi žáky a učitelem, řešení konfliktů i podpora kolektivního ducha. Text ukazuje, jak mohou třídnické hodiny přispět k lepšímu klimatu ve třídě a zároveň sloužit jako prostor pro prevenci problémů.
V rozsáhlé analýze se autoři zamýšlejí nad budoucností českého školství. Článek rozebírá aktuální trendy, rizika i příležitosti, které české školství čekají. Diskuze o inovacích, přístupech ke vzdělávání a mezinárodní srovnání jsou doplněny konkrétními návrhy na zlepšení stavu školství. Text upozorňuje na nutnost reformy, ale zároveň zdůrazňuje, že bez aktivního zapojení učitelů a podpory od státu se žádná změna neobejde.
Závěrem se redakce zaměřuje na fascinující projekt 3U – Učitelé učí učitele, který propojuje zkušené pedagogy s mladšími kolegy a umožňuje jim sdílet nápady a inovace. Tento přístup, kdy učitelé pomáhají učitelům, nejenže podporuje profesní rozvoj, ale také vytváří komunitu, kde mohou pedagogové čerpat inspiraci a navzájem si pomáhat. Vedoucí Chemických center VŠCHT Praha představují unikátní nápady, které nejen že oživují výuku, ale také inspirují k dalšímu bádání a objevování.
Učitelské noviny 28/2024 jsou plné hlubokých úvah, analýz a inspirativních příběhů z praxe. Přinášejí aktuální pohled na problémy českého školství a zároveň poskytují praktické rady a inovativní nápady pro každodenní výuku. Učitelé, ředitelé škol i odborníci na vzdělávání zde najdou mnoho podnětů k zamyšlení, ale i konkrétní návrhy na řešení problémů, které školství trápí.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavateľ | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikované | 27. 8. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Veľkosť | 2 MiB (Presná veľkosť sa môže mierne líšiť podľa využívaného zariadenia.) |
Pre čo najlepší zážitok z webu - aby fungovalo vyhľadávanie, aby sme si pamätali, čo máte v košíku, aby ste jednoducho zistili stav vašej objednávky, aby sme vás neobťažovali nevhodnou reklamou a aby ste sa nemuseli zakaždým prihlasovať.
Preto od vás potrebujeme súhlas so spracovaním súborov cookies, tj. malých súborov, ktoré sa dočasne ukladajú vo vašom prehliadači. Ďakujeme, že nám ho dáte a pomôžete nám tak zlepšovať web.