Popis
Svou variaci na námět parodické opery Johna Gaye napsal Václav Havel na výzvu Činoherního klubu. Jenže když ji v roce 1972 dokončil, bylo jasné, že naděje na uvedení Žebrácké opery v pražském divadle byla příliš iluzorní. Po závanu svobody šedesátých let vstupovala země do časů tuhé normalizace a předložit publiku obraz společnosti fungující na principu naprosté bezzásadovosti, ve kterém symbióza policie a podsvětí vytváří nepřehledný systém polopravd, udavačství a korupce, bylo nemyslitelné nejen v pražském, ale v jakémkoli československém divadle. O tom, jak výmluvně Havlova komedie zrcadlila nastupující poměry, svědčí i panická reakce komunistického režimu na premiéru, kterou zakázanému autorovi uspořádal režisér Andrej Krob se svým amatérským Divadlem na tahu v hospodě v Horních Počernicích v roce 1975. 'Žebrácká opera patří k nejpesimističtějším Havlovým hrám. V režimu, který stojí a padá s tím, že fízluje sám sebe, není totiž místo na katarzi,' napsala v recenzi inscenace Činoherního klubu v roce 1990 kritička Dana Tučková. S tím bohužel člověk na konci hry nemůže než souhlasit. Je úžasné, že k tomuto závěru nás autor dovedl sledováním situací a postav, kterým se musíme smát.
Prehľad kapitol
1 | První obraz | 00:10:46 | ||
2 | Druhý obraz | 00:06:56 | ||
3 | Třetí obraz | 00:04:17 | ||
4 | Čtvrtý obraz | 00:06:22 | ||
5 | Pátý obraz | 00:09:18 | ||
6 | Šestý obraz | 00:03:44 | ||
7 | Sedmý obraz | 00:07:27 | ||
8 | Osmý obraz | 00:08:53 | ||
9 | Devátý obraz | 00:03:23 | ||
10 | Desátý obraz | 00:01:51 | ||
11 | Jedenáctý obraz | 00:05:25 | ||
12 | Dvanáctý obraz | 00:09:50 | ||
13 | Třináctý obraz | 00:13:54 | ||
14 | Čtrnáctý obraz | 00:11:10 |
Viac
Detaily
Autor | Václav Havel |
---|---|
Číta | Jaromír Dulava, Jana Preissová, Jiří Dvořák, Viktor Preiss, Taťjana Medvecká, Tomáš Töpfer, Klára Sedláčková-Oltová, Tereza Dočkalová |
Vydavateľ | Radioservis |
Celková dĺžka | 01:43:16 hod. |
Vydané | 2019 |
Formát | MP3 |
Veľkosť | 142 MiB |
EAN | 8590236105027 |
Jazyk | Čeština |