Popis
Lidé umírají, národy se rodí a upadají, ale myšlenky žijí dál. Skutečnost, že můžeme chodit na přednášky z filozofie, psychologie, náboženství, humanitních věd, sociologie či politiky, připadá mnohým absurdní. Ti tvrdí, že veškerým smyslem vzdělání je získat práci a že k získání práce potřebuje praktické dovednosti či určitý soubor snadno aplikovatelných poznatků. Z hlediska těchto cílů je studium 'velkých myšlenek' humanitních či společenských věd přinejlepším podivné a přinejhorším nesmyslné. Když se zaposloucháte do audioknihy 1001 myšlenek, které změnily naše uvažování, jednou z nejdůležitějších věcí, kterou si uvědomíte, je to, jak zásadně se mýlí všichni ti, kdo hodnotí vzdělání jen podle toho, kolik vytváří pracovních příležitostí. Už po pár minutách poslechu vám bude jasné, že objevy, vynálezy a poznatky, které zásadním způsobem ovlivnily naše životy, vyvstaly nejen z technologické, vědecké a inženýrské větve intelektuální krajiny, ale stejně tak i z větve humanitní a společenskovědní. Technická oblast vzkvétá ostatně jen tehdy, je li pevně usazena v širším kontextu velkých myšlenek, které umožňují její rozvoj. Bohatá historie zásadních myšlenek, které nalezneme v této audioknize, navíc odhaluje jednu důležitou pravdu - to, co činí život smysluplným, nenalezneme prostě ve vzdělání, které člověka připravuje, aby mohl vynikat v počítačovém programování, v reklamě, v bioinženýrství či v podnikání. Smysl a cíl můžeme svému životu dodat jen skrze zapojení velkých myšlenek, které nám umožňují zaujmout vlastní postoj k zásadním otázkám a obhajovat jej. Poslechem této audioknihy obohatíte svůj způsob života i to, jak se rozhodnete prezentovat sami sebe světu, mnohem více než postgraduálním studiem obchodu, práva či účetnictví. Ostatně důvody, proč se věnovat těmto a dalším oborům, by měly být podloženy hloubáním o otázkách zmíněného typu. Myšlenky lze třídit a kategorizovat mnoha způsoby. Ve snaze o srozumitelnost a úspornost náleží každé heslo v této audioknize vždy do jedné z těchto kategorií: filozofie, náboženství, psychologie, věda a technika (včetně matematických myšlenek a vynálezů), politika a společnost (včetně oblasti vzdělání, práva a ekonomiky) a umění a architektura (včetně hudby a literatury). V popisu každé myšlenky najdete popis toho, co přesně znamená, vyprávění o jejím původu (jaký člověk či kultura stojí za jejím vznikem), citát, který obsahuje či popisuje, a krátké vysvětlení toho, proč je právě tato myšlenka tak významná. Veškerá hesla jsou, pro lepší přehlednost, řazena abecedně u každé kategorie zvlášť. Všimnete si, že velká část názvů myšlenek v této audioknize působí spíš jako vynález, mechanismus, zařízení, udělátko, či dokonce jako proces, činnost nebo systém. Tyto myšlenky by se jen těžko oddělovaly od zmíněných způsobů použití, autoři této audioknihy však nechtějí pouze popisovat, co který vynález, proces či systém dělá. Místo toho se snaží představit myšlenky, které stojí za těmito vynálezy, které vedly ke vzniku daných procesů, které sloužily jako katalyzátor změn v systému. V této audioknize je spousta velkých myšlenek, které nám mohou nabídnout koncepční oporu pro to, co nás možná čeká v budoucnosti. Nicméně už Bentham věděl, že velkou myšlenku je stojí za to propagovat a také vyzkoušet v reálném světě. Jak zjistíte při poslechu této MP3 audioknihy, velká idea stojí za kritiku, chválu, zavrhnutí i vylepšení - je ale na vás, abyste rozhodli, jaký postoj k těmto myšlenkám zaujmete. Existuje ale ještě jeden důvod, proč si hesla v této audioknize zaslouží vaši pozornost - je to intelektuální výzva, a tedy něco, o čem je opravdu zábava přemýšlet.
Prehľad kapitol
1 | 1001-Myšlenek, které změnily naše uvažování | 00:02:28 | ||
2 | Předmluva od Arthura Caplana | 00:06:49 | ||
3 | Úvod od Roberta Arpa | 00:14:49 | ||
4 | ČÁST ČTVRTÁ: Psychologie - Antipsychiatrie | 00:02:53 | ||
5 | Archetypy | 00:03:15 | ||
6 | Autosugesce | 00:02:23 | ||
7 | Behaviorismus | 00:02:25 | ||
8 | Bloomova taxonomie | 00:02:45 | ||
9 | Blud | 00:02:43 | ||
10 | Člověk stroj | 00:03:18 | ||
11 | Doublethink | 00:02:53 | ||
12 | Efekt vynechaného písmene | 00:02:53 | ||
13 | Enneagram | 00:02:40 | ||
14 | Fenomenologie | 00:02:32 | ||
15 | Frenologie | 00:02:41 | ||
16 | Freudovské přeřeknutí | 00:02:34 | ||
17 | Generativní gramatika | 00:02:49 | ||
18 | Gestaltismus | 00:02:42 | ||
19 | Id, ego a superego | 00:02:52 | ||
20 | Iluze kachny/králíka | 00:02:59 | ||
21 | Kognitivismus | 00:02:40 | ||
22 | Komplex méněcennosti | 00:02:40 | ||
23 | Konekcionismus | 00:02:40 | ||
24 | Konstruktivismus v psychologii | 00:02:30 | ||
25 | Laterální myšlení | 00:03:04 | ||
26 | Lobotomie | 00:02:57 | ||
27 | Masochismus | 00:02:43 | ||
28 | MBTI | 00:02:50 | ||
29 | Metoda šesti kloubouků | 00:02:42 | ||
30 | Milgramovy experimenty | 00:02:38 | ||
31 | MMPI | 00:02:45 | ||
32 | Münchhausenův syndrom | 00:02:50 | ||
33 | Nátlak skupiny | 00:02:59 | ||
34 | Neurolingvistické programování | 00:03:21 | ||
35 | Oidipovský komplex | 00:02:54 | ||
36 | Orgonová energie | 00:02:36 | ||
37 | Pasivně agresivní chování | 00:02:42 | ||
38 | Pavlovův pes | 00:02:33 | ||
39 | Pět fází smutku | 00:02:44 | ||
40 | Proud vědomí | 00:03:09 | ||
41 | Prožitek blízké smrti | 00:03:12 | ||
42 | Přirozenost versus výchova | 00:02:46 | ||
43 | Psychedelická zkušenost | 00:02:46 | ||
44 | Psychoanalýza | 00:02:31 | ||
45 | Psychologická laboratoř | 00:02:44 | ||
46 | Psychologie davu | 00:02:43 | ||
47 | Pud smrti | 00:02:41 | ||
48 | Pyramida potřeb | 00:02:45 | ||
49 | Rodinná terapie | 00:02:32 | ||
50 | Rorschachův test | 00:02:39 | ||
51 | Sadismus | 00:02:47 | ||
52 | Sebenaplňující se proroctví | 00:02:46 | ||
53 | Spoluzávislost | 00:02:48 | ||
54 | Srovnávací psychologie | 00:02:38 | ||
55 | Stockholmský syndrom | 00:02:50 | ||
56 | Strukturalismus | 00:02:36 | ||
57 | Syndrom skupinového myšlení | 00:02:52 | ||
58 | Tabula rasa | 00:02:56 | ||
59 | Teorie racionální volby | 00:02:36 | ||
60 | Teorie rozmanitých inteligencí | 00:02:26 | ||
61 | Teorie ztotožnění mysli a mozku | 00:02:38 | ||
62 | Ústav pro choromyslné | 00:02:54 | ||
63 | Voluntarismus | 00:02:34 | ||
64 | Výchova zaměřená na osobnost dítěte | 00:02:42 | ||
65 | Výklad snů | 00:02:49 | ||
66 | Vývojové etapy dítěte | 00:02:43 | ||
67 | Weberův-Fechnerův zákon | 00:03:34 |
Viac
Detaily
Autor | Robert Arp |
---|---|
Číta | Gustav Bubník |
Vydavateľ | Progres Guru |
Celková dĺžka | 03:21:48 hod. |
Vydané | 2019 |
Formát | MP3 |
Veľkosť | 275 MiB |
Jazyk | Čeština |