Popis
Z komentáře k původnímu LP albu 1218 3726 vydanému Supraphonem v roce 1985: ...Soudní síň lákala vždy zájem veřejnosti, a tedy i novin, které přinášely někdy stručné, jindy velice podrobné zpravodajství z tohoto prostředí. Z pouhého zpravodajství a zároveň vedle něho se postupně vyvinul specifický novinový útvar soudničky, který se v pracích nejlepších představitelů žánru více či méně beletrizoval. Tendenci tohoto 'zliterárnění' zprvu strohého soudního zpravodajství, tendenci charakterizovanou zájmem o psychologii obžalovaných, o sociální i morální pozadí zločinu či častěji přestupku, někdy nadsázkou, jindy zobecněním, ale především pak barvitostí a osobitostí stylu, se snažil zachytit náš výběr. S ohledem na vznik a vývoj soudničky jako publicisticko beletristického žánru sui generis byly z rozsáhlého materiálu vybrány ukázky, které dobře snesou i měřítka literárně umělecká. Není náhodou, že jejich autoři zde zastoupení zapsali se svým dílem do dějin české literatury a že také žánru soudničky věnovali své literární nadání. Prózu Jaroslava Haška 'O soudcích, lidech souzených a odsouzených' nemůžeme přímo do žánru soudničky zařadit, zato však tato práce uvádí posluchače přímo do soudní síně, viděné okem novináře-soudního zpravodaje...Ostatně i Karel Čapek po svém přispěl k vývoji české soudničky...Zabýval se žánrem soudničky teoreticky a věnoval mu několik vtipných postřehů, citovaných na desce...O svých povídkách pro Lidové noviny říká: 'Jakmile jsem se začal zabývati světem zločinu, zaujal mě proti mé vůli problém spravedlnosti...Místo otázky, jak se poznává, převládá otázka, jak trestat'. Deska obsahuje živou nahrávku pořadu Divadla hudby-Lyry Pragensis, která posluchače uvádí do světa zločinu nejen prostřednictvím novin, ale také v písních, spojených víceméně s prostředím lidí a lidček na okraji společnosti i zákona. Kromě rámujících prací Jaroslava Haška a Karla Čapka promlouvá tu svou soudničkou František Šimeček...Tragická postava básníka Rudolfa Těsnohlídka je tu zastoupena soudničkou z prostředí brněnského soudu, v níž je představeno Těsnohlídkovo někdy humorné, jindy posmutnělé pochopení pro lidské slabosti a strázně. Eduard Bass...v ukázce napsané krátce po vzniku republiky uplatňuje svou schopnost využít žánru k mistrné parodii na c.k. soudní mašinerii. Rovněž Karel Konrád měl ve svých prózách velmi blízko k poezii, a tento poeticko-humorný přístup s výraznou sociálně kritickou notou je patrný v naší ukázce z poloviny dvacátých let. Těmi nejlepšími představiteli moderní soudničky byli bezesporu František Němec, který tento žánr dovedl k nejvyšší úrovni, a významný český spisovatel Karel Poláček. Především na tyto dva mohli po válce navázat i další autoři. A tak tento výbor alespoň ve zkratce představuje dobu od zrodu žánru do konce třicátých let, který je také zřejmou kulminační dobou české novinářské soudničky. Petr Kovařík
Přehled kapitol
1 | hudba | 00:01:28 | ||
2 | O soudcích, lidech souzených a odsouzených | 00:07:37 | ||
3 | hudba | 00:00:06 | ||
4 | Tulák - zloděj /Národní listy 10.11.1874/ | 00:04:34 | ||
5 | hudba | 00:01:56 | ||
6 | Žena Uriášova /Lidové noviny 22.6.1923/ | 00:07:28 | ||
7 | hudba | 00:02:17 | ||
8 | Státní zástupce /Šibeničky 9.1.1919/ | 00:06:59 | ||
9 | hudba | 00:00:08 | ||
10 | Oči modré a umění bílé /Večerník Rudého práva 17.3.1925/ | 00:04:21 | ||
11 | hudba | 00:02:25 | ||
12 | Jak se dělají noviny - Chvála novin | 00:05:19 | ||
13 | hudba | 00:01:26 | ||
14 | Nač přijde dneska rodinný krb? /Lidové noviny 18.9.1938/ | 00:06:38 | ||
15 | hudba | 00:00:12 | ||
16 | Vono je to náš dědeček /A-Zet 13.1.1935/ | 00:03:35 | ||
17 | hudba | 00:00:11 | ||
18 | Pan Petule a kyvadlo /Večerní České slovo 9.11.1933/ | 00:03:11 | ||
19 | hudba | 00:02:14 | ||
20 | O lyrickém zloději /Lidové noviny 12.5.1929/ | 00:14:15 | ||
21 | hudba | 00:01:02 |
Více
Detaily
Autor | Česká lidová |
---|---|
Čte | Rudolf Pellar |
Vydavatel | Supraphon |
Celková délka | 01:17:22 hod. |
Vydáno | 2016 |
Formát | MP3 |
Velikost | 71 MiB |
EAN | 099925798024 |
Jazyk | Čeština |