
Učitelské noviny 9/2025
63 Kč
Nové vydání Učitelských novin přináší zásadní témata, která rezonují nejen mezi pedagogy, ale i mezi rodiči a odborníky. Diskutuje se o nedostatku odborníků v pedagogicko-psychologických poradnách, rostoucím podílu nekvalifikovaných učitelů a vlivu umělé inteligence na vzdělávání. Nechybí ani hlubší reflexe nad alternativními přístupy ke vzdělávání, literárními inovacemi či otázkami vnitřní motivace dětí.
Hlavním tématem aktuálního vydání je alarmující situace v pedagogicko-psychologických poradnách. S rostoucími nároky na jejich služby se ukazuje, že současný systém jen obtížně pokrývá všechny potřebné činnosti. Poradny se potýkají nejen s nedostatkem kvalifikovaných odborníků, ale i s narůstající administrativní zátěží, která omezuje jejich reálnou pomoc dětem a školám.
Jaká je tedy budoucnost těchto institucí? Existuje reálné řešení, jak zajistit, aby měly kapacity věnovat se každému dítěti individuálně? Odborníci upozorňují, že bez jasné strategie a zvýšení podpory se problémy budou pouze prohlubovat.
Číslo se věnuje i kontroverznímu tématu zvyšování podílu nekvalifikovaných učitelů ve školství. S rostoucím nedostatkem pedagogů se stále častěji stává, že na školách učí lidé bez odpovídající aprobace. Přestože ministerstvo školství argumentuje, že jde o nezbytné opatření k udržení výuky, odborníci varují, že kvalita vzdělávání může výrazně utrpět.
Zvyšování podílu neaprobované výuky navíc klade na samotné učitele větší nároky – suplování, rychlé zaučování a snaha zvládnout problematiku oboru, kterému se dříve nevěnovali, jsou běžnou realitou na mnoha školách. Může tento trend vést ke snížení prestiže učitelské profese?
Rozhovor s předsedkyní Asociace předškolní výchovy přináší zajímavé zamyšlení nad tím, co skutečně motivuje děti k učení. Podle ní je zásadní, aby motivace vycházela z dítěte samotného, nikoli z přání učitelů či rodičů. Přirozená zvídavost a radost z objevování by měly být podporovány tak, aby si děti samy uvědomily hodnotu vzdělání.
Tento přístup klade důraz na individuální rozvoj a respekt k jedinečnosti každého dítěte. Jak ale vytvořit takové podmínky, aby učitelé dokázali děti vést, aniž by na ně vyvíjeli tlak?
Dalším klíčovým tématem čísla je stále aktuálnější otázka využívání umělé inteligence ve vzdělávání. Tomáš Zářecký se ve svém článku věnuje konceptu AI jako párové učitelky – tedy jako nástroje, který pedagogům pomáhá s přípravou výuky, individualizací vzdělávacího procesu a administrativou.
Umělá inteligence se už nyní podílí na tvorbě interaktivních vzdělávacích materiálů, analýze výkonu studentů nebo automatizovaném hodnocení. Přesto zůstává otázkou, kde je hranice mezi podporou a nahrazením lidského učitele. Je AI skutečně jen pomocníkem, nebo hrozbou pro tradiční pedagogiku?
V sekci Reflexe se časopis podrobně věnuje osobnosti Rudolfa Steinera, zakladatele waldorfského školství. Článek se snaží objektivně rozebrat jeho filozofii a myšlenky, které mnozí považují za revoluční, jiní však za kontroverzní.
Steiner usiloval o propojení vědeckého poznání s duchovními principy a jeho pedagogický přístup zdůrazňuje umělecké a praktické vzdělávání, přirozený rytmus učení a důraz na rozvoj kreativity. Jak je ale možné jeho metody aplikovat v dnešní době? A kde je hranice mezi inovativním vzděláváním a esoterickým přístupem, který nemusí být vždy vědecky podložený?
Zajímavý pohled na propojení literatury a moderních technologií přináší článek Poezie mezi prompty. Jde o praktický návod pro pedagogy, kteří chtějí studenty motivovat k psaní pomocí umělé inteligence.
Jak může AI pomoci v procesu tvorby poezie? Může být inspirací, nebo dokonce kreativním partnerem? Článek ukazuje konkrétní metody, jak využít digitální nástroje k rozvoji literárních dovedností žáků.
Rubrika Zrcadlo praxe přináší praktické zkušenosti učitelů z různých škol. Článek Znovu vyplout na širé moře se věnuje výzvám, které pedagogové čelí při návratu do škol po delší pauze. Jak se vypořádat s novými požadavky a znovu se dostat do tempa?
Nechybí ani lehčí čtení v podobě článku Chvíle na kafe, který přináší krátké zamyšlení nad tím, jak si učitelé mohou udržet motivaci a radost ze své práce.
Nové vydání Učitelských novin otevírá klíčová témata, která se dotýkají nejen učitelů, ale celé společnosti. Jak zajistit dostatek odborníků v poradnách? Jak zvládnout rostoucí podíl nekvalifikovaných pedagogů? Jak efektivně využít umělou inteligenci a přitom zachovat lidský přístup ke vzdělávání?
To vše a mnohem více nabízí aktuální číslo, které přináší nejen kritický pohled na současné problémy, ale i inspirativní myšlenky a praktická řešení pro každodenní pedagogickou praxi.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 11. 3. 2025 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.