
Učitelské noviny 10/2025
63 Kč
Vzdělávací systém se neustále vyvíjí a učitelé čelí novým výzvám, ať už jde o reformy kurikula, změny v pedagogických přístupech nebo rozvoj digitálních dovedností. Nejnovější vydání Učitelských novin přináší pohled na moderní školní programy, financování škol, význam sociálních pedagogů i kritiku mistrovské zkoušky. Nechybí praktické rady odborníků, inspirace z praxe ani úvahy nad tím, jak zajistit, aby vzdělávání odpovídalo potřebám dnešní doby.
Každá škola přistupuje ke vzdělávání jinak a volí si vlastní cestu, jak propojit obsah výuky se skutečnými potřebami žáků. Tradiční, integrovaný a tematický model školního vzdělávacího programu představují tři různé přístupy, které mohou být pro sborovny zdrojem inspirace. Jaké jsou výhody a úskalí každého z nich? Jak přistupovat k jejich zavádění tak, aby reflektovaly nejen požadavky rámcových vzdělávacích programů, ale i potřeby konkrétní školy?
Školy se stále potýkají s otázkou financování nepedagogických pracovníků. Jaké změny přinese nový systém? Bude mít školní personál jistotu stabilních platů, nebo se opět ocitne v nejistotě? Článek přináší detailní pohled na aktuální situaci a možná řešení.
Sociální pedagog se ve školách ukazuje jako stále důležitější postava. Má být prostředníkem mezi rodinou a školou, pomáhat řešit problémy dětí v obtížných situacích a předcházet sociálním konfliktům. Jaký je skutečný dopad této role? Pomůže posílení sociálních pedagogů českému školství, nebo jde jen o další formální krok bez reálného vlivu?
Zavedení mistrovské zkoušky pro odborné vzdělávání mělo přinést zvýšení prestiže a kvality vyučujících v odborných školách. Místo toho se však setkalo s vlnou kritiky. Co odborníkům vadí? Je nový model udržitelný, nebo je třeba zásadní revize?
Václav Mertin, uznávaný odborník na vzdělávání, přináší pohled na budoucnost výuky angličtiny. Jaké metody se osvědčují? Jak lépe motivovat žáky k aktivní komunikaci? A jaké změny v přístupu k cizím jazykům by mohly českým žákům skutečně pomoci?
Odborník Tomáš Zářecký přináší svůj pohled na připravované úpravy rámcových vzdělávacích programů. Co bude hlavním cílem změn a jak zajistit, aby nové kurikulum skutečně odpovídalo současným potřebám vzdělávání?
Digitální kompetence jsou klíčové pro budoucnost vzdělávání. Deepfakes mohou být nejen hrozbou, ale i nástrojem pro rozvoj kritického myšlení a digitální gramotnosti. Jak s tímto fenoménem pracovat ve třídě? Praktický návod pomůže pedagogům zapojit syntetickou realitu do výuky tak, aby podpořila porozumění médiím a rozvoj analytického myšlení.
Stejně důležité je ale i to, kdo a jak učí na základních školách chemii. Proč je klíčové, aby tento předmět vyučovali odborníci, a jaké změny by mohly přispět ke zkvalitnění výuky přírodních věd?
Jak zapojit filmovou tvorbu do vzdělávání? Tento článek ukazuje, jak mohou děti a mladí lidé prostřednictvím filmové tvorby rozvíjet kreativitu, týmovou práci i schopnost vyjádřit své myšlenky.
Vzdělávání nezačíná až ve škole – rané dětství je zásadním obdobím, které formuje budoucí učení i sociální dovednosti. Jaké jsou klíčové faktory, které mohou pozitivně ovlivnit vývoj dítěte?
Technologický pokrok mění nejen způsob práce, ale i požadavky na odborné vzdělávání. Jsou studenti strojírenských oborů připraveni na digitalizaci výroby? A jak by měly školy reagovat na nové výzvy průmyslu 4.0?
Významná postava indiánského kmene Lakotů, Černý jelen, by se mohl stát prvním Lakotským svatým uznaným katolickou církví. Jaký byl jeho odkaz a jak by jeho svatořečení mohlo ovlivnit vztahy mezi původními americkými kulturami a církví?
V této rubrice nechybí krátké postřehy, zajímavosti a aktuality, které mohou pedagogy inspirovat a nabídnout jim nový pohled na výuku i její širší společenský kontext.
Nové vydání Učitelských novin přináší zásadní témata, která rezonují ve vzdělávací komunitě. Ať už jde o změny v kurikulu, otázky financování škol, digitální výzvy nebo odborné vzdělávání, učitelé zde najdou podnětné informace a inspiraci, jak se s těmito tématy vypořádat ve své praxi.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 18. 2. 2025 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.