Inžinierske stavby 2024 06
41 Kč
V aktuálním vydání časopisu Inžinierske stavby se redakce zaměřuje na rozsáhlé téma tunelové výstavby, které představuje jednu z nejsložitějších a zároveň nejdynamičtěji se rozvíjejících oblastí inženýrského stavitelství. Čtenáři se mohou těšit na podrobný přehled výstavby tunelů na Slovensku i v zahraničí, včetně srovnání různých metod, geotechnických výzev a analýz konkrétních projektů. Kromě toho je zde také speciál věnovaný integrované železniční dopravě, která se stává klíčovým prvkem dopravní infrastruktury ve střední Evropě.
Vstupním článkem do světa tunelové výstavby je srovnání různých metod ražení tunelů, které připravil M. Frankovský. Autor se podrobně věnuje rychlosti jednotlivých technologií, včetně klasických metod ražení pomocí tunelovacích strojů (TBM) a takzvaných metod NATM (Nová rakouská tunelovací metoda), a jejich aplikaci v různých geologických podmínkách. Z článku vyplývá, že volba správné technologie je základem pro efektivní a bezpečné dokončení projektů, přičemž nejnovější postupy přinášejí výrazné zkrácení doby výstavby i vyšší stabilitu tunelového díla.
Na tento analytický rozbor navazuje přehled více než 25 let zkušeností s výstavbou tunelů na Slovensku, připravený společností Doprastav. Čtenáři se dozvědí o historickém vývoji tunelové infrastruktury od prvních projektů po současné moderní konstrukce. Zvláštní pozornost je věnována technologickému pokroku a výzvám, které musely jednotlivé týmy překonávat při práci na složitých projektech, jako jsou tunely Branisko a Višňové.
Zajímavým příspěvkem je aplikace Smaragdové knihy FIDIC na tunelu Homole, kterou zpracovala společnost Amberg Engineering Slovakia. Smaragdová kniha FIDIC představuje relativně nový nástroj pro řízení geotechnických rizik, optimalizaci projektů a vyvážení odpovědnosti mezi zadavateli a zhotoviteli. V případě tunelu Homole se tento přístup ukázal jako klíčový pro úspěšné zvládnutí geotechnických výzev, jako jsou nečekané změny v kvalitě horninového masivu a potřeba rychlé reakce na vznikající problémy během výstavby. Článek přináší cenné poznatky pro všechny, kteří se věnují řízení rizik a projektování v geotechnice.
Praktickým pohledem na aktuální stav výstavby tunelů na Slovensku a v České republice se zabývá článek o realizaci tunelů Bikoš a Okruhliak na Slovensku a Homole v České republice. Autoři představují nejen technické detaily těchto projektů, ale také specifické problémy, které bylo třeba řešit, například nestabilitu podloží či složité přechody mezi různými typy hornin. Kromě technických aspektů se věnují i koordinaci stavebních prací a bezpečnostním opatřením, která jsou v této oblasti klíčová.
Další zajímavý článek se zaměřuje na problematiku návrhu vozovek v cestních tunelech, což je oblast, která často zůstává ve stínu ostatních tunelových technologií. M. Kováčik podrobně popisuje, jaké vrstvy a materiály se používají při výstavbě vozovek, aby byla zajištěna jejich dlouhá životnost a bezpečnost. Zvláštní zmínku si zaslouží projekt vozovky v tunelu Čebrať na dálnici D1, který kombinuje inovativní přístupy k návrhu konstrukčních vrstev s cílem dosáhnout optimálních provozních vlastností při minimální údržbě.
Významnou část čísla tvoří články zaměřené na geotechniku a inženýrskou geologii. Autoři se věnují hodnocení kvality horninových masivů, průzkumným pracím a plánování geotechnického monitoringu. Například D. Moravanský a S. Szabó analyzují geotechnické podmínky v masivu tunelu Prešov na dálnici D1 a jejich vliv na navrhování a realizaci tunelu. Kvalita horninového masivu je klíčovým faktorem pro stabilitu tunelových staveb a autoři zdůrazňují, že důkladný geologický průzkum je základem úspěchu každého tunelového projektu.
Zajímavým příkladem aplikace geotechnických metod je i hodnocení flyšových hornin v tunelu Ovčiarsko, kde tým odborníků prováděl detailní zkoušky a vyhodnocení stability horninového masivu. Článek se zabývá nejen teoretickými východisky, ale i praktickými zkušenostmi z místa, které mohou sloužit jako příklad pro budoucí projekty v podobných geologických podmínkách.
Vedle tunelové výstavby se aktuální vydání věnuje také speciálnímu tématu integrované železniční dopravy. Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov v Bratislavě je ukázkou moderního přístupu k propojení různých druhů dopravy v jeden funkční celek, který usnadní mobilitu obyvatel a sníží dopravní zatížení města. Článek představuje nejen technické řešení, ale i sociální a ekonomické přínosy projektu.
Z dalších článků se čtenáři mohou seznámit s rekonstrukcí železniční trati mezi stanicemi Šaštín-Stráže a Kúty a s elektrifikací trati Bánovce nad Ondavou – Humenné. Tyto projekty přispějí k modernizaci slovenské železniční sítě a zvýší efektivitu železniční dopravy v regionu.
Z mezinárodního hlediska je důležitým tématem projekt Rail Baltica, který propojí pobaltské státy s evropskou železniční sítí. Jedná se o největší infrastrukturní projekt v tomto regionu za posledních sto let a článek přináší detailní pohled na jeho význam pro ekonomiku a dopravu v této části Evropy. Projekt, financovaný z velké části z evropských fondů, je nejen technickou výzvou, ale také příležitostí pro rozvoj regionální spolupráce.
Celkově číslo časopisu Inžinierske stavby přináší podrobný vhled do aktuálních témat a projektů v oblasti tunelové a železniční výstavby. Odborné články kombinují teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, což z nich dělá cenný zdroj informací pro projektanty, stavební inženýry a všechny, kteří se zajímají o rozvoj dopravní infrastruktury.
Časopis Inžinierske stavby / Inženýrské stavby je určený slovenským i českým odborníkom, ktorí sa zároveň podieľajú na jeho zostavovaní.
Už od roku 1953 prináša odbornej verejnosti informácie z oblasti dopravných, vodohospodárskych, ekologických, líniových stavieb a geotechniky.
Odborný časopis, ktorého pravidelnými rubrikami sú :
Vydavatel | JAGA GROUP, s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 8. 10. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.